Wie is de coach en wie is de klant?

Binnen OKIDOKI Kindercoaching zijn verschillende mensen actief: de COACH en de KLANTEN. Klanten die individuele coaching volgen en klanten die een of meer workshops volgen. 

De COACH

Ik ben Hiske Tierie, geboren in 1970, getrouwd met een lieve man en moeder van twee heerlijke dochters. Mijn werkende leven is begonnen met kantoorbanen, maar nadat ik moeder werd, ontstond de wens om voor meer kinderen wat te betekenen, dus heb ik de stap gezet naar leerkracht basisonderwijs.

Na een aantal jaren voor de klas gestaan te hebben, merkte ik dat ik het wel interessant en fijn vond om kinderen te leren rekenen, lezen en schrijven, maar dat ik nòg veel liever kinderen wilde helpen met het omgaan met anderen en het zichzelf zijn/blijven. Tijdens gesprekken met andere ouders (vrienden en ouders van mijn leerlingen) kwam ik uiteindelijk tot de conclusie dat ik niet alleen de kinderen wilde helpen met hun onzekerheden, angsten en sociale vaardigheden, maar dat ik ook heel graag ouders wilde helpen bij het vinden van een fijne manier van omgaan met hun kinderen en het vinden van een balans binnen het gezin, zodat iedereen in het gezin lekker(der) in zijn vel zit.

Omdat ik dat onvoldoende kon doen als leerkracht heb ik de stap naar kindercoaching gezet en ben ik mijn eigen praktijk gestart. Mijn droom is ervoor zorgen dat zoveel mogelijk ouders en kinderen zich gezien en gehoord voelen, dat zij zelf anderen beter zien en horen en dat ze tools, kennis en inzicht krijgen om blijer  en met meer zelfvertrouwen door het leven te gaan. Een leven waarin iedereen zich OKIDOKI voelt.

Ik voel me snel betrokken bij de mensen die ik ontmoet, ik houd van openheid en eerlijkheid, ben onderzoekend en oprecht geïnteresseerd in hoe het met iemand gaat. Verder houd ik ervan om mijn kennis en vaardigheden continue te vergroten, deze in te zetten om anderen (vooruit) te helpen en ben ik er volledig van overtuigd dat elk mens (groot en klein) zelf meer weet en kan dan hij/zij voor mogelijk houdt. Hoe groot of klein een probleem ook lijkt te zijn, er is altijd een oplossing te vinden. Het enige wat soms nodig is, is een beetje hulp bij het vinden van die oplossing en de weg daarnaar toe.

Die hulp geef ik als coach op een rustige en heldere manier. Ik kijk waar de ouder en/of het kind op dit moment tegenaan loopt en wat er nu nodig is om dat op te lossen, We gaan tijdens de coaching dingen doen, we spelen spellen, we praten, zijn creatief bezig en/of doen rollenspellen. Soms geef ik oefeningen voor thuis, zodat de samen bedachte oplossing ook uitgeprobeerd kan worden in de praktijk.

Mocht je nog vragen hebben over mij als persoon/coach, neem dan zeker even contact met me op. Het is namelijk heel belangrijk dat het gevoel dat je hebt/krijgt bij een coach goed is, want anders heeft de coaching weinig kans van slagen. Daarom zal er ook altijd eerst een kort gratis kennismakingsgesprek zijn en daarna een intakegesprek, voordat er met het daadwerkelijke coachen begonnen wordt.

 

De KLANTEN

Zoals aangegeven ben ik (de coach) niet als enige actief bij OKIDOKI Kindercoaching. Er zijn ook klanten:

Er zijn ouders/opvoeders die behoefte hebben aan wat hulp en ondersteuning en er zijn kinderen die zelf en/of samen met hun ouders de oplossing niet helemaal kunnen vinden. Hieronder heb ik omschreven hoe deze ouders/opvoeders of kinderen zich kunnen voelen. Als je je hierin herkent, dan ben jij een van die klanten die past bij mij en mijn praktijk. Herken je jezelf er niet in, dan is het waarschijnlijk beter om op zoek te gaan naar iemand anders om de hulp en ondersteuning te vinden die je zoekt.

Ouder(s)/Opvoeder(s)

Als ouder en leerkracht heb ik gemerkt dat ieder kind anders is en anders reageert op mensen en situaties. Ik vond het best moeilijk om ondersteuning en hulp bij de opvoeding van mijn eigen kinderen te zoeken, omdat ik vond dat ik het eigenlijk gewoon zelf op zou moeten kunnen lossen, maar de keren dat ik hulp heb gezocht, was ik heel blij dat ik de benodigde stappen had gezet.

Ik weet dat ik niet de enige ouder ben die hiermee worstelt. Er zijn heel wat ouders die van alles hebben geprobeerd, zonder het gewenste resultaat en die (bijna) ten einde raad zijn. Opvoeders die merken dat ze snel boos worden op hun kind(eren), die zich heel gefrustreerd voelen, omdat het niet gaat zoals ze graag willen. Ouders die radeloos en moegestreden zijn door het constante ‘gedoe’ in huis. Die zich stom, dom en machteloos voelen, maar niet op kunnen (en willen) geven, omdat ze ontzettend graag willen dat hun kind gelukkig is en ‘de wereld aankan’.

Op zulke momenten is het fijn om met iemand te sparren. Dit kan vaak met vrienden of familie, maar soms is het makkelijker en fijner om te praten met iemand die heel specifiek zijn of haar werk heeft gemaakt van het ondersteunen en verder helpen van ouders/opvoeders. 

Bij OKIDOKI Kindercoaching geef ik die hulp en ondersteuning in de vorm van individuele sessies (met ouder(s), met het kind of met beide samen). Wat minder individueel, maar zeker ook helpend, zijn de workshops over het “Omgaan met Emoties” die ik aanbied. Deze workshops zijn voor ouders/opvoeders en professionals die moeite hebben met, of gewoon meer willen weten over, het omgaan met de emoties BOOS, BANG en/of BEDROEFD. Kijk voor meer informatie over individuele coaching en workshops bij het tabblad “Welke hulp is er?”

Het kind

Net als volwassenen zijn er regelmatig kinderen die zich niet prettig en blij voelen. Dit hoort gewoon bij het leven, maar soms duurt dat ‘niet fijn voelen’ heel lang en heeft het grote invloed op het kind en/of de omgeving. Dit gevoel kan komen doordat ze veel last hebben van dingen die zij zelf zeggen of doen, of juist veel moeite hebben met dingen die andere kinderen of volwassenen zeggen of doen. Deze kinderen denken en voelen bijvoorbeeld:

  • Ik word altijd heel snel boos en dat wil ik niet.
  • Andere kinderen lachen me heel vaak uit.
  • Waarom stoppen ze niet met pesten?
  • Ik ben altijd verdrietig.
  • Ik ben nergens goed in
  • Ik ben heel vaak bang.   

Kinderen met dit soort gedachten en gevoelens kan ik helpen door samen met hen dieper in te gaan op de dingen die zij lastig of vervelend vinden. Dit doe ik door met het kind te praten, door samen situaties na te spelen (zelf of met speelgoed), maar we doen ook bordspelletjes, er kan geknutseld of getekend worden of we gaan lekker bewegen. Tijdens al deze activiteiten besteden we aandacht aan datgene wat niet zo fijn is in het leven van het kind. Terwijl we dat doen, komen er meestal (bijna vanzelf) allerlei oplossingsideeën bij het kind naar boven om met die lastige momenten om te gaan.

Die ideeën gaan we daarna samen onderzoeken (hoe zou je dat kunnen doen, wat of wie zou daarbij kunnen helpen, hoe kun je zorgen dat je aan deze oplossing denkt en niet automatisch het ‘oude gedrag’ laat zien, etc). En wanneer we allemaal (kind, ouders/opvoeders en coach) de indruk hebben dat er voldoende oplossingen zijn bedacht en uitgeprobeerd, houden we een afsluitend gesprek en gaat het kind (samen met de ouders/opvoeders) het geleerde in zijn/haar leven toepassen.