Waalre, 2018, Ik ben juf in groep 1/2

Ruzie in de bouwhoek, twee jongetjes willen hetzelfde wieltje om aan hun zelfgemaakte LEGO auto te zetten. Noah zet het op een schreeuwen, Jayden begint Noah te slaan en Pim rent vanuit de leeshoek naar de bouwhoek om zijn vriend Jayden te helpen. Ik zie het escaleren en grijp in om meer chaos te voorkomen. Na Pim en Jayden in de leeshoek met een boekje te hebben gezet, met de belofte dat ik zo bij ze kom om even te praten, neem ik Noah mee naar de ruimte naast het kleuterlokaal. Ik zou willen dat ik alle tijd had om hem zijn verhaal te laten doen en samen met hem te bedenken hoe het anders had kunnen gaan in de bouwhoek. Ook tijdens het gesprekje met Jayden en Pim word ik overspoeld door een gevoel van onmacht en verdriet, omdat ik ook dit gesprek kort moet houden. Er zijn namelijk nog 28 andere kinderen die mijn aandacht nodig hebben. (* de namen zijn verzonnen, de situatie is waar gebeurd)

Deze onmacht, dit verdriet en de enorme behoefte om kinderen te helpen die last hebben van hun eigen gedrag en/of dat van anderen, hebben mij ertoe bewogen om het onderwijs vaarwel te zeggen en te starten met mijn eigen kindercoachpraktijk. In mijn praktijk begeleid ik ouders en kinderen. Ouders die hulp zoeken bij het ondersteunen van hun kinderen in het omgaan met hun gedrag en dat van anderen en kinderen die last hebben van hun eigen gedrag en/of moeite hebben met het omgaan met anderen. Dit doe ik tijdens coachsessies waarbij behalve het kind ook altijd een ouder aanwezig is. Op die manier kunnen ze samen optrekken in het veranderproces wat het kind gaat doorlopen. Een veranderproces dat helemaal niet moeilijk is, als je maar weet hoe je gedachten, gevoelens en gedrag met elkaar verweven zijn. En als je inziet dat je nooit een ander kunt veranderen, maar alleen jezelf. Ik help ouders en kind met mijn uitgebreide kennis, ervaring en inlevingsvermogen hoe je je gedrag kunt veranderen zonder jezelf te verliezen.

Uit eigen ervaring en dankzij terugkoppeling van mijn klanten weet ik hoe fijn en belangrijk het is om zo’n traject samen met je kind te doorlopen. Hoe fijn het is om je kind thuis te kunnen helpen met de tools en inzichten die het kind tijdens de sessies heeft gekregen. Hoe fantastisch het is om te merken dat je kind weer vertrouwen krijgt in eigen kunnen, hoe heerlijk het is om samen met je kind te groeien en te zien dat je zoon of dochter weer met plezier naar school gaat, met vrienden afspreekt, contact maakt en heeft met anderen en niet meer zo boos, verdrietig of bang is. En hoe fijn het is om als ouder weer het gevoel te hebben dat je je kind kunt helpen, te zien welke fantastische kwaliteiten je kind heeft en hoe die in te zetten zijn tijdens lastige situaties.

Voor mij is het heel belangrijk om te weten dat er dankzij mijn werk minder ruzies, meer begrip en meer rust bij ouders en kinderen is, dat steeds meer mensen op een prettige manier met elkaar omgaan, waardoor de wereld een steeds fijnere plek wordt voor iedereen.

Ik ben blij en intens tevreden als ouders na het traject zeggen: “Wat fijn om te weten hoe we ons kind kunnen helpen wanneer hij (of zij) vast loopt in onhandig of heftig gedrag. Als het kind zegt: “Wat fijn dat ik zelf zoveel kan doen voor mijzelf. Wat fijn dat mijn ouders me hierbij kunnen en willen helpen en wat fijn om te weten dat ik de dingen in mijn hoofd moeilijker maak dan nodig is. Dank je wel voor de hulpmiddeltjes.” Ik voel me geslaagd in mijn werk als ik mijn klanten het vertrouwen heb gegeven in hun eigen kunnen. Dat ik ze zicht heb gegeven op hun kwaliteiten en mogelijkheden om zichzelf en de ander te helpen. Dat ik ze tools en tips heb gegeven om lastige situaties en onhandig of heftig gedrag het hoofd te bieden.

Nu heb ik heel wat over mijn visie en werkaanpak verteld, maar nog niet wie ik ben Ik ben Hiske Tierie, geboren in 1970, getrouwd met een lieve man en moeder van twee heerlijke dochters. Ik houd van wandelen, boeken lezen, spelletjes doen, puzzelen en gezellig kletsen. Als kind speelde ik veel buiten met verschillende groepjes vrienden, kon ik het met (bijna) iedereen goed vinden en vond ik het ook heerlijk om af en toe lekker alleen te zijn. Ik heb een oudere broer en zus, waardoor ik soms het gevoel had dat ik twee paar ouders had, maar dat zat meer in mijn hoofd dan dat dit echt zo was.

Als bovenstaand verhaal je aanspreekt, als je je kind graag wilt helpen omgaan met zijn of haar eigen gedrag of het gedrag van anderen, neem dan contact met me op. Soms is een gesprekje van een half uur voldoende om er weer tegen te kunnen, soms is het goed om een traject te starten. Hoe dan ook, alles begint met een eerste gesprek. Dus stuur een appje, mailtje of vul het contactformulier op de website in. Zodra ik je bericht heb ontvangen zal ik contact met je opnemen om te kijken wat ik voor jullie kan betekenen.

 

WORKSHOPS over OMGAAN MET EMOTIES

Naast coachtrajecten verzorg ik ook workshops over het omgaan met emoties. Deze workshops zijn ontwikkeld door Susan van Asten van SOS Kinderen en Emoties. Deze workshops zijn voor ouders/opvoeders die moeite hebben met, of gewoon meer willen weten over, het omgaan met de emoties BOOS, BANG en/of BEDROEFD. Kijk voor meer informatie over individuele coaching en workshops bij het tabblad “Welke hulp is er?”