Luisteren of begrijpen, wat doe jij?

We luisteren vaak met de intentie om antwoorden of oplossingen te geven, maar het is misschien wel beter om te luisteren met de intentie om te begrijpen.

Zeker bij onze kinderen (mijn eigen en kinderen om mij heen) merk ik steeds meer dat ze begrepen willen worden en steeds minder behoefte hebben aan het ontvangen van antwoorden, adviezen en oplossingen. Dit concludeer ik uit de vele zuchten en rollende ogen die veel volwassenen te horen en te zien krijgen nadat hun kind iets heeft verteld. En ik geef het eerlijk toe, die zuchten en rollende ogen krijg ik ook te horen en te zien!

Blijkbaar zijn wij volwassenen heel vaak geneigd om ongevraagd advies te geven, overal een ‘les’ van te maken en dingen die voor onze kinderen heel groot en belangrijk zijn te bagatelliseren. Terwijl dat niet is wat een kind nodig heeft en wat een kind verder helpt.

Tijdens mijn Kindercoachopleiding gaf mijn docente ons een heel leuk acroniem als hulpmiddel/ezelsbruggetje tijdens gesprekken met anderen: “Smeer veel NIVEA tijdens je gesprekken met kinderen/anderen”. Ik weet niet of dit jullie iets zegt, maar ik vond het een heel leuk en makkelijk te onthouden ezelsbruggetje. De laatste tijd ben ik nog meer mooie acroniemen tegengekomen, die ik jullie niet wil onthouden. Ik ben me ervan bewust dat er ook overlap tussen de acroniemen zit, maar zo wie zo raad ik je aan alleen die ‘woorden’ te kiezen die goed voelen voor jou!

Ezelsbruggetjes om uit te kiezen

  • Wees een OEN (Openstaan, Eerlijk en Nieuwsgierig zijn)

Sta open voor een andere mening, zorg dat je eerlijk bent over wat je er zelf van vindt en wees nieuwsgierig naar de motivatie van de ander en vraag daarop door.

  • Laat OMA thuis (Oordelen, Meningen en Adviezen)

Als iemand iets vertelt, roept dit meteen beelden op bij jezelf. Hierdoor plak je snel een etiket op het gedrag, met als gevolg dat je meteen een oordeel en een mening klaar hebt. En door dit oordeel en deze mening zijn we snel geneigd om advies te gaan geven. Dit bevordert de communicatie met anderen (en zeker met kinderen) niet.

  • Gebruik LSD (Luisteren, Samenvatten en Doorvragen)

Probeer met een open houding te Luisteren, wees aanwezig. Vat samen wat je gehoord hebt, zodat je kunt checken of je begrijpt wat de ander duidelijk wil maken. Vraag vervolgens door om meer informatie te krijgen. Met LSD kom je beter tot de kern van het verhaal van de ander.

  • Neem ANNA mee (Altijd Navragen Nooit Aannemen)

Ga er niet zomaar vanuit dat je begrijpt wat de ander zegt, maar vraag altijd even na of je het goed hebt begrepen.

  • Smeer veel NIVEA (Niet Invullen Voor Een Ander)

Als iets niet duidelijk is, hebben wij de neiging om iemands bedoelingen en voornemens zelf in te vullen. Maar we zitten er best vaak naast, waardoor het hele gesprek ‘fout’ kan gaan lopen.

  • Doe als een KOE (Kaken Op Elkaar)

We willen vaak graag ons eigen standpunt geven in een gesprek, maar het is juist heel goed om je kaken op elkaar te houden en te luisteren naar wat de te zeggen heeft. Want als jij op die manier luistert, is de kans dat de ander vervolgens ook naar jouw standpunt luistert groter.

De komende weken zal ik nog meer inzichten en tips over communiceren met kinderen en jongeren met jullie delen. Houd daarom LinkedIn, Facebook en Instagram in de gaten, of kijk met regelmaat hier op de website, want daar plaats ik bijna alle berichten die ik op sociale media post.

 

 

Plaats een reactie